Friday, January 14, 2011

Dari mane asalnye Apple ??? (Episod 1)

Ramai dari kita xkenal pun sape pengasas Apple. Gadget2 Apple memang famous & sudah tentula harganya pun kena fikir 10 kali before beli tapi kualiti memang terjamin. Inilah orangya Steven Paul Jobs
(lahir pada 24 Februari, 1955) adalah CEO Apple Computer. Hasil Steve Jobs dan Steve Wozniak maka lahirlah komputer Apple pertama dunia seperti ini.
Jobs membantu mempopularkan konsep komputer rumah melalui Apple, dan merupakan di antara orang yang pertama menyedari potensi perdagangan Antara muka pengguna grafik (GUI) dan tetikus. Beliau menyelia integrasi teknologi-teknologi berkenaan ke dalam Apple Macintosh. Beliau turut mengetuai Apple Computer bagi perkembangan mendadak iPod.
Beliau jugalah yang memperkenalkan produk berteknologi dan berinovasi tinggi, termasuk iPhone dan iPad yang menjadi kegilaan di serata dunia, termasuk Malaysia. Sebelum itu, beliau popular dengan komputer Macintosh.
Malah kini pelbagai syarikat pengeluar komputer dan telefon bimbit di serata dunia mula meniru mengeluarkan produk hampir sama, termasuk komputer tablet dan telefon pintar berikutan sambutan hangat pengguna di seluruh dunia.
Jobs juga merupakan pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Pixar Animation Studios, satu syarikat penerbitan bebas yang telah menerbitkan banyak filem-filem animasi seperti The Incredibles dan Toy Story. The Walt Disney Company telah bersetuju untuk membeli Pixar sebanyak ASD$7.4 bilion dalam bentuk stok, perjanjian yang dijangka ditandatangani pada musim panas 2006. Urus niaga ini akan menjadikan Jobs seorang pemegang saham terbesar dalam Disney dan beliau akan diberikan satu tempat dalam lembaga pengarah syarikat.

2 comments:

  1. good one! :D bila episod 2 nak keluar?hihi

    ReplyDelete
  2. salam ziarah..
    ooo.. ini dia pengasasnya.. br saya tahu. selama ni pakai jer brg dia :)

    ReplyDelete

Mungkin anda minat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...